Short stories

ce știe țiganu’…?

Nu mă înțelegeți greșit, n-am nimic împotriva țiganilor, dar pentru amorul poveștii refuz să le zic rromi, măcar acum.

Piatra, ca orice alt oraș care deține gară și, ei bine, oameni, e plină de țigani și țigănei. Ca să nu mai punem la socoteală viloacele de la marginea orașului, de faci dantura tuturor celor din București cu metalul de pe acoperiș.

Dacă vânturile ne iertau orașul mare parte din timp, ploile nu erau speriate de munții din jur. Ba mai mult…când veneau rămâneau acolo. Mi se pare că Limba Română nu mă ajută să explic suficient acest fenomen, așa că iată: „they overstayed their welcome”. Așa se face că după fiecare furtună mai mare ne trezeam cu bălți și mocirlă. Ca în orice oraș cu gară și, ei bine, oameni, dealtfel. Dar bălțile astea se uscau și mai rămâneau două, trei, pierdute prin oraș.

Știai de la distanță unde-i balta mai mare și asta dintr-un singur motiv: proțăpit în mijlocul bălții era mereu un țigan în picioarele goale, plângându-se de cât de frig îi este. Și hai, primăvara, toamna mai puneai botul, dar când făceau asta vara, în condițiile în care de abia puteai respira de canicula și totul în jurul lor, înafară de celebra baltă, era uscat, nu prea mai aveai ce să faci…doar să treci pe lângă și să te abții cu greu din râs.

Povestea nu mi-am amintit-o chiar degeaba, ci pentru că am găsit omologul țiganului la mine în casă. Câinele șantajist învață de la colegii de breaslă și pune în aplicare chiar mai bine. L-am ușuit azi afară, să mai stea și dânsul la aer și nu doar în capul meu și, din toată curtea uscată (ba mai mult, cu salteluță lăsată special pentru el), Diodă și-a găsit culcuș în singura baltă rămasă. Și ca să fie peisajul perfect, mai ofta și se uita la mine cu ochii în lacrimi, încercând să-mi explice cât de frig îi este.

Acum n-am ce să fac, dacă jivina are inimă de țigan. Mă rog doar să nu-și ridice casă de haur în fundul curții.

Leave a Reply

